INFORMACJE DOTYCZĄCE OPON

OZNACZENIA NA OPONIE


 

(KLIKNIJ ABY POWIĘKSZYĆ)

 

INNE OZNACZENIA SPOTYKANE PRZY OPONACH


 

  • T.W.I. (Treadwear Indicator) – wskaźnik zużycia – znajduje się w rowkach pomiędzy blokami bieżnika i ma kształt wypustek. Na barku opony miejsce w którym powinniśmy szukać wskaźnika T.W.I. oznaczone jest małym trójkątem. Oznacza wartość graniczną zużycia bieżnika. Gdy bieżnik opony jest zużyty do tego miejsca opona nie nadaje się do użytku ponieważ traci swoje właściwości jezdne.
  • TREADWEAR: 200 – Wskaźnik oznaczający prędkość zużywania się opon w kontrolowanych warunkach (wg UTQG). Wartość podstawowa to 100. Im wartość jest wyższa tym opona zużywa się dłużej. Wartość 200 oznacza, że opona zużywa się dwa razy dłużej niż opona o wartości podstawowej.
  • TRACTION: A – Wskaźnik określający przyczepność badanej opony podczas hamowania na mokrej nawierzchni w lini prostej z prędkości 40mph (wg UTQG). Najwyższa wartość wskaźnika to AA, a najniższa C.
  • TEMPERATURE: A - Pokazuje nam klasę odporności opony (wg UTQG) na ciepło wydzielane w trakcie pracy ogumienia co przekłada się na osiągi opony. Wartości wskaźnika od A do C. A oznacza prędkość powyżej 115mph, a C 85-100mph.
  • UTQG (Uniform Tire Quality Grading)Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon – system oceny jakości opracowany przez DOT – amerykański departament transportu
  • DATA PRODUKCJI - Wyrażona w czterech cyfrach dla opon po 1999r, z których dwie pierwsze oznaczają miesiąc a dwie ostatnie rok produkcji. Jeżeli opona posiada homologację amerykańskiego departamentu transportu to najczęściej występuje po słowie DOT. Jeżeli nie posiada homologacji to 4 cyfry znajdują się w obwódce.
  • RANT OCHRONNY – FR, FP, RFP, MFS – W zależności od producenta opony różnie oznaczany. Rant chroni felgę przed uszkodzeniem (np. przy bliskim podjechaniu do krawężnika bądź wjeżdżaniu na niego)
  • OPONA KIERUNKOWA – Opona, w której wzór bieżnika dostosowany jest do kierunku jazdy. Taka opona najczęściej oznaczona jest poprzez umieszczenie na boku napisu ROTATION bądź strzałki z kierunkiem toczenia. Przy założeniu opony w przeciwnym kierunku opona nie spełnia swoich własności!
  • OPONA ASYMETRYCZNA – Opona, w której we wzorze bieżnika wyróżnia się stronę zewnętrzną i wewnętrzną (np. OUTSIDE / INSIDE, OUTER / INNER, EXTERIOR / INTERIOR). Przy założeniu opony niezgodnie z zaleceniem nie spełnia swoich własności!
  • OZNACZENIE HOMOLOGACJI – Skrót, który oznacza, że opona jest dedykowana pod konkretny model auta. Niektóre oznaczenia homologacji: MO – mercedes, AO – audi, N0,N1,N2,N3 – porsche, K1 – ferrari.
  • C – Opona o podwyższonej ładowności, stosowana głównie w autach dostawczych
  • MAX LOAD – Oznaczenie maksymalnego dopuszczalnego obciążenia w eksploatacji opony.
  • MAX PRESS. – Oznaczenie maksymalnego ciśnienia dozwolonego przy eksploatacji opony.
  • RUN ON FLAT – Rodzaj opony o specjalnej budowie, dzięki której możliwa jest dalsza jazda nawet po przebiciu. Oznaczenia jakie możemy spotkać różnią się w zależności od producenta i tak możemy spotkać: RFT, ZPS, SSR, ROF, ZP, DSST, XRP, EMT
  • M+S - Opony na błoto i śnieg. Oznaczenie, że opona nadaje się do stosowania w zimie.

 

ROZMIAR OPON


 

205/55R16

  • 205 – szerokość opony wyrażona w mm
  • 55 – stosunek wysokość opony do jej szerokości wyrażony w procentach, co oznacza że wysokość stanowi 55% szerokości opony tj. 112,75mm
  • R – budowa radialna opony
  • 16 – średnica w calach

 

INDEKSY PRĘDKOŚCI


 

SYMBOL PRĘDKOŚĆ* SYMBOL PRĘDKOŚĆ SYMBOL PRĘDKOŚĆ SYMBOL PRĘDKOŚĆ
A1 5 B 50 L 120 U 200
A2 10 C 60 M 130 H 210
A3 15 D 65 N 140 V 240
A4 20 E 70 P 150 W 270
A5 25 F 80 Q 160 Y 300
A6 30 G 90 R 170 VR 210+
A7 35 J 100 S 180 ZR 240+
A8 40 K 110 T 190    

*km/h

INDEKSY NOŚNOŚCI


 

SYMBOL CIĘŻAR* SYMBOL CIĘŻAR SYMBOL CIĘŻAR SYMBOL CIĘŻAR
50 190 68 315 86 530 104 900
51 195 69 325 87 545 105 925
52 200 70 335 88 560 106 950
53 206 71 345 89 580 107 975
54 212 72 355 90 600 108 1000
55 218 73 365 91 615 109 1030
56 224 74 375 92 630 110 1060
57 230 75 387 93 650 111 1090
58 236 76 400 94 670 112 1120
59 243 77 412 95 690 113 1150
60 250 78 425 96 710 114 1180
61 257 79 437 97 730 115 1215
62 265 80 450 98 750 116 1250
63 272 81 462 99 775 117 1285
64 280 82 475 100 800 118 1320
65 290 83 487 101 825 119 1360
66 300 84 500 102 850 120 1400
67 307 85 515 103 875 121 1450

*kg/koło

BUDOWA OPONY RADIALNEJ


 

 

BUDOWA OPONY RADIALNEJ Z TECHNOLOGIĄ RUN ON FLAT


 

 

RÓŻNICE MIĘDZY OPONAMI LETNIMI A ZIMOWYMI


OPONA LETNIA                                                                                                   OPONA ZIMOWA

 

  • OPONA LETNIA – Większość opon letnich charakteryzują szerokie rowki wzdłużne i kompaktowe barki. Gwarantuje to szybkie odprowadzanie wody oraz dobrą trakcję na zakrętach. Opony letnie z uwagi na skład użytej przy produkcji gumy najlepiej sprawdza się przy temperaturze wyższej niż 7°C. W niższych temperaturach osiągi opony znacząco spadają ponieważ użyta mieszanka gumy traci swą elastyczność i giętkość.

  • OPONA ZIMOWA – Budowa takiej opony znacznie się różni od budowy opony letniej. Bloki bieżnika mają wiele drobnych nacięć tzw. lameli -  podłużnych, falowanych lub zygzatych w zależności od zastosowanego systemu. Lamele te podczas kontaktu z nawierzchnią odkształcają się i zazębiają ze sobą dzięki temu zapewniają lepszą przyczepność na lodzie i śniegu. Użyta mieszanka gumy pomimo niskich temperatur pozostaje miękka i sprężysta co skutkuje znacznie wyższymi osiągami w porównaniu z oponą letnią. Należy jednak zwrócić uwagę, że dolna granica wysokości bieżnika w oponie zimowej to 4mm. Jeżeli bieżnik ma mniejszą wartość opona nie spełnia w pełni swojego zadania, a w świetle prawa nie ma już statusu opony zimowej!

 

OPONY CAŁOROCZNE


Przeznaczone głównie do krajów o umiarkowanym klimacie. Posiadają oznaczenie M+S tzn. że w pełni nadają się do stosowania w zimie. Opony najczęściej wybierane przez osoby, które jeżdżą nie dużo, a ich jazda nie odbywa się w bardzo wymagających warunkach.

 

KIEDY NALEŻY ZMIENIAĆ OPONY


  • Zmiany sezonowe – z letnich na zimowe jeżeli temperatura utrzymuje się kilka dni poniżej 7°C i analogicznie z zimowych na letnie
  • Zużycie bieżnika – w oponach letnich jeżeli wysokość bieżnika ma nie więcej niż 1,6mm, a w zimowych nie więcej niż 4mm
  • Jeżeli opona posiada uszkodzenie boczne (guzy, przecięcia, uszkodzenia stopki)
  • Jeżeli opona jest spękana (może występować przy starych oponach lub przy oponach nieodpowiednio przechowywanych)
  • Jeżeli uszkodzona jest warstwa osnowy (bardzo częsty przypadek po złapaniu przysłowiowego kapcia, wtedy mówi się, że opona jest "przejechana" – następuje to po kontynuowaniu jazdy bez powietrza)
  • Jeżeli bieżnik jest nierównomiernie zużyty (ustawienie kątów, zbieżności w aucie)
  • Jeżeli opona jest "wyząbkowana" (problemy z zawieszeniem w aucie)
  • Jeżeli jedna z opon jest inna niż pozostałe (w Polsce jest obowiązek montowania na jednej osi pojazdu takich samych opon)

 

SPRAWDZANIE CIŚNIENIA W KOŁACH


Profilaktycznie powinno odbywać się raz na dwa tygodnie. Jazda z niewłaściwym ciśnieniem przekłada się na: szybsze, często nierównomierne zużycie opon, a także na spadek osiągów co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo Twojej jazdy. Ma wpływ także na wzrost spalania auta. Informację o właściwym ciśnieniu można znaleść w instrukcji samochodu lub na naklejkach umieszczonych w różnych miejscach w aucie (w zależności od marki mogą znajdować się na klapce wlewu paliwa, na środkowym słupku, na drzwiach kierowcy, w schowku). Jeżeli masz problemy z ustaleniem właściwego ciśnienia zadzwoń do nas!

 

ETYKIETY OPON OBOWIĄZUJĄCE OD 2012r


 

Nowa etykieta będzie obowiązywać od 2012r wszystkich producentów opon. W sposób przejrzysty ma informować o 3 właściwościach opony:

  1. Hamowanie na mokrej nawierzchni – zakres pomiaru od A do G, gdzie A oznacza krótką, a G długą drogę hamowania
  2. Współczynnik tarcia tocznego / Efektywność wykorzystania paliwa – zakres również od A do G, gdzie A oznacza niski wpływ na zużycie paliwa, a G wysoki
  3. Poziom hałasu generowany przez opony na zewnątrz – mierzony w decybelach, podzielony na 3 klasy od niskiego po wysoki